Vold og hevn er ikke det eneste man kan ty til

sek-person-scid-120
«Ryktet» av Ingeborg Arvola er den syvende tittelen i «Skumringsserien». Serien er et samarbeid mellom Mangschou forlag og Leser søker bok. Målet er å lage gode, lettleste spenningsbøker for ungdom. Alle bøkene er skrevet av forskjellige forfattere. Arvola er første kvinne ut i serien, og hun har skrevet en svært original bok om et velkjent tema: Mobbing. Hun har klart å styre unna klisjeer og pedagogiske formaninger og skapt en original hovedperson som takler hets og trusler på sin helt særegne måte. Vi tok en prat med forfatteren:

Gratulerer med ny bok! Hovedpersonen i «Ryktet», Nika, hvordan vil du beskrive henne?
Nika er noe helt for seg selv. Jeg tenker at hun har mye vilje, og en underlig hårdott av en frisyre som ikke ser ut til å plage henne. Hun kommer fra en familie med dårlig råd, men det virker ikke som hun skammer seg over å være dårligere kledt enn andre. Hun sliter med lærevansker, men det er bare sånn det er, og heller ikke noe hun skammer seg over.

Nika er en av de kulere hovedpersonen denne leseren har vært borti. I det hele tatt synes jeg du har klart å skrive en spenningsbok litt utenom det vanlige. Hva har du tenkt om sjangeren i skriveprosessen?
Det var klart helt fra starten av at det skulle være en spenningsbok. Historien skulle fortelles rett fram, uten mange hopp i tid og uten mange sidesprang. Jeg tror det har vært en fin ramme å ha for å tenke kreativt. Jeg bestemte meg tidlig for å ha rundt en uke i historien, gå fra klokkeslett til klokkeslett. Og da må alt lades med spenning/uhygge/undring/nærvær, hvis det ikke bare skal bli en oppramsing av noen leie hendelser.

Å skrive lettleste bøker, er det en utfordring? Hva tenker du rundt begrensning, krav og den kreative friheten?
Nå har jeg skrevet 40 postkort og Ryktet som to bøker rettet mot folk som ikke leser bøker like lett som andre, og som har lettere for å legge vekk en bok. Jeg har trivdes godt med begge prosjektene. De har falt fort på plass (hovedlinjene). Jeg syns at teksten blir naturlig poetisk når sidene åpnes opp med luft mellom alle ordene vi vanligvis fyller dem med.

Hvordan hadde det seg at du begynte å skrive lettleste bøker?
Den første grunnen var at jeg så at man kunne søke om økonomisk støtte til å skrive bøker. Den andre grunnen var at da jeg søkte, fikk jeg støtte som jeg ble veldig glad for! De fleste av oss forfattere tjener ikke så mye. Og så opplevde jeg det som veldig spennende å skrive 40 postkort. Den er en sånn bok som står og skriker deg opp i trynet, som en frustrert ungdom. Jeg tenkte litt på hvordan jeg selv diktet om på ting da jeg ble ungdom, for å være tøffere enn jeg i virkeligheten var. Jeg tenkte på noen avisoppslag fra Osloskolen, da tre jenter på ungdomstrinnet ble tatt med små poser med hvitt pulver. De hadde oppført seg utagerende og merkelig også. Og så var det bare bakepulver i posene. Jentene lot som de var en knalltøff jentegjeng fra gettoen i New York, kanskje.
Etter 40 postkort har jeg stadig vekk tenkt på at jeg skulle søke om penger til å skrive en bok til, som er for alle, også de som sliter med lesing. Men tiden har gått så fort. Det ble ikke til at jeg skrev noe mer før redaktøren i Mangschou, som har Skumringsserien, spurte om jeg ville gjøre et forsøk på å skrive en spenningsbok. Det fikk jeg veldig lyst til å prøve på. Skumringsserien hadde til da en ganske høy macho-faktor. Jeg har prøvd å beholde spenningen i boka mi, men at ting som vold og hevn likevel ikke er det eneste man kan ty til.

Så, hva kan man ty til utenom vold og hevn for å skape spenning?
Det er mange følelser å ta av. Kjærlighet kan brukes til alt. Nikas kjærlighet til familien stiller alt annet i skyggen for henne. Inni Nikas kjærlighet er brorens raseri. Han kan bli så sint. Og inni Nikas kjærlighet bor morens redsel. Hun kan bli så redd.
En annen måte å skape spenning på er å få til noe overraskende. Nikas reaksjoner er overraskende for oss lesere, og da blir det spennende, for da vet vi ikke hva som kommer til å skje.

Ryktet
Intervjuet av
Arild Rossebø

Legg igjen en kommentar

