Hva har du i sekken, superleseombud Ingunn?

Vi spør folk om hva de går og bærer på. Leseombud Ingunn Bendiksen er så populær på Laureng bo- og servicesenter at beboerne ber til Gud om å ikke bli syke når hun kommer for å lese. IngunnBendiksen

Hva har du i sekken, Ingunn?

Det jeg planlegger å ha i den er det jeg allerede har i en lignende, men langt fra like fin, sekk.

Den sekken jeg har nå er ganske grå og kjedelig, selv om innholdet må sies å fascinere når det blir «bladd opp».

For tiden bærer jeg to bøker av Helge Stagnes på ryggen, noe som er langt lettere enn å bære selve forfatteren.

Den ene er diktsamlingen «Lys langs en fjord» og den andre er «Elektriskgjerdet og ti andre historier». Sistnevnte bok er fortellinger, av og med forfatteren, som har en «sjølvopplevd kjerne», men som også er tildiktet såpass mye ekstra at forfatteren innrømmer at det vil avsløre ham som en «veritabel storlygar». Altså, en bok med masse overdrivelser og enkelte underdrivelser – i god nord-norsk tradisjon.

Det ligger også en tredje bok i sekken. Den omhandler også landsdelen og heter «Det uforklarlige Nord-Norge – Levende sagntradisjon fra landsdelen». Med bakgrunn i dette bør det vel heller ikke være noen tvil om hvilken landsdel jeg, eller de jeg leser for hver tirsdag, tilhører. Nå nyter vi av godværet, mot sommerens slutt, og da enes vi om at her nord er den beste plassen å leve og å bo. Det finnes ikke finere plass når sola bader landsdelen vår i sølv og blåtoner, når seien spretter i «stavstill» fjord og sommartonen bærer lovnad om kraft til å tåle og tru.

 

Hva mer har jeg i sekken?

Jeg har to termoskanner, en med kaffe og en med saft. I tillegg har jeg en eske med kjeks. Hvorfor? Dette har nok også noe med tradisjon her nord å gjøre, hvordan vi gjerne møtes over en kopp kaffe og «noe attåt». Boka og fortellingen er selvfølgelig samlingspunktet og tar hovedrollen i møte mellom leseombud og lyttere, men kaffen, saften og kjeksen er introduksjonen og legger grunnlaget for møtet mellom mennesker.

Det gir grobunn for en dialog, ikke bare for å høre etter men også for å bidra og å bli sett.

 

Legg igjen en kommentar

