Fiskelykke!

Anna Fiskes nye bok er ute. Tittelen er «Lykke», den syvende i serien «Følelsesbiblioteket». Dette må selvsagt feires og spres over det ganske land, så vi tok en prat med forfatteren, illustratøren og tegneserieskaperen.

Fiske-Anna

Gratulerer med ny bok Anna! Og hvis jeg ikke tar helt feil, er det 10 års jubileum for følelsesbiblioteket i år? Kan du fortelle litt om tilbakemeldingene du har fått på bøkene?
Takk for det! Oi, 10 år, tiden går raskt når man har det morsomt! Har fått utrolig mange flotte tilbakemeldinger på følelsesbiblioteket. Det er en stor glede som forfatter å få så direkte tilbakemeldinger som jeg får når jeg er ute og leser opp fra disse bøkene.

Sist var jeg på en skole og viste frem og snakket om hele serien og avsluttet med skisser fra Lykke (som jeg akkurat hadde begynt på da). Jeg viste bildet «Hva er det som gjør deg lykkelig?» spurte elevene det samme spørsmålet og fikk så fine svar. «Å være sammen med vennen min, spise Sushi, å være ferdig med leksene, å stå på ski, å lære seg nye ting…» og tilsammen ble vi så fylt av alt som man kan bli lykkelig av og som er godt i livet, at det fylte hele salen og oss, det var et vakkert øyeblikk.
Det finnes en del forestillinger om lykke i vår kultur, føler du at forventningen om lykke er overdrevet?
Ja, noen ganger er det et mas om å være lykkelig hele tiden, å være lykkelig hele tiden er umulig. Det føles godt å være lykkelig, men det kan være veldig intenst og utmattende.
Som å være lykkelig forelsket, du kan bli helt utslått. Husker når jeg var det, klarte nesten ingenting utenom å stirre med lykkelige øyner og smile HELE tiden. Det var deilig når forelskelsen roet seg ned og man kunne smile normalt igjen.

Så kan man ha alt for høye forventninger om lykke, å gå på Tusenfryd var kanskje ikke så morsomt som du hadde trodd, kanskje det til og med er litt skummelt med alle folk, lyder og karuseller. Å spille lykkelig er ikke alltid like lett heller, som å åpne en gave du egentlig ikke ville ha og prøve å se glad ut for å ikke skuffe den som har gitt deg den.
Følelsesbiblioteket er laget med tanke på mennesker med utviklingshemming, men det virker som om de passer for nesten alle. Hvordan kan det ha seg, tror du?
Disse bøkene er veldig rett på, tydelige i ord og bilde. Tror det kan være deilig og befriende når det gjelder vanskelige temaer, at ting er enkelt forklart. Man skal kjenne seg igjen, ufarliggjøre, alminneliggjøre. Humoren er også viktig syns jeg. Men humor kan være komplisert, det må ikke trekkes for langt. Man må le med og ikke av ting, humor kan være som å skru av lokket på brusflaska, få boblene opp sånn at du kan få i deg væsken.
Syns det er flott at det enkle og det direkte passer så godt for så mange.

En ting jeg liker godt med følelsesbiblioteket er at du tar opp balansen i en følelse. Hva for mye og for lite av en følelse kan føre til. Likevel opplever jeg ikke bøkene som plagsomt pedagogiske. Er dette noe du tenker på når du jobber?
Pedagogikk er kjempefint syns jeg, men det må ikke bli for mye, belærende eller overforklart, man må ta leserne på alvor og ikke forklare for mye. Det er viktig å overlate halve poenget til den som leser. Det er det som får tankene til å snurre videre.

Hva var det som fikk deg til å ville lage bøker for utviklingshemmede?
Jeg besøkte en gang et senter for utviklingshemmede, de viste meg hvilke bøker de hadde der, hva de fikk tak på til denne gruppen. Det var bøker for små barn, med søte kaniner og katter. Det gjorde meg sint at de ikke fantes bøker til de voksne brukene som var tilpasset dem med relevante temaer. Husker også at det var en mann på bussen på vei til jobb, han hadde Downs syndrom, noen ganger var han så trist på morgenen, gråt og gråt, andre dager så glad, lo og smilte. Jeg tenkte at så flott, men vanskelig, med så mange følelser som ikke alltid går å håndtere.

Og til slutt: Får vi flere bøker i Følelsesbiblioteket?
Hadde egentlig tenkt at dette var den siste, men så kom jeg på i dag at hat hadde hvert en morsom følelse å skrive og tegne om. Får se!

IMG_1681

Leser søker boks ansatte garanterer lykkestund etter å ha lest Anna Fiskes nye bok!

Legg igjen en kommentar

