Superleseombud Line Olsen

Fylke: Finnmark
Kommune: Loppa kommune
Line Olsen fra Loppa er kåret til Superleseombud i Finnmark. Bibliotekar Jorunn Johansen ved Loppa folkebibliotek begrunner kåringen med disse ordene:

«Line er et godt leseombud fordi hun gjennom flere år har brukt av sin fritid til å lese for andre. Hun har forberedt og planlagt lesestundene før hun drar på helsesenteret, der hun leser og har fine samtaler med de som er med i gruppen. Det at hun har stilt opp og vært positiv til leseombudsordningen, gjør at mitt arbeid med å organisere lesestundene er mye morsommere.»
Som superleseombud vil Line snakke om og fortelle til andre om hva hun gjør som leseombud, med håp om at dette vil inspirere andre til å delta i ordningen.
Line husker ikke helt, men tror det er blitt 3-4 år siden hun begynte som leseombud. Hun leser på en dementavdeling på helsesenteret og leser som regel bøker for svake lesere, eller forkorta bøker. Mest suksess er det med lokale bøker, gjerne fra krigen eller med bilder, kystfart eller fra bygda de bor i. Det er best med kjente ting. En gang leste hun Signaler – krim, som var både saftig og skummel, og tenkte: Skal jeg lese om all den sexen her, eller galant og smidig hoppe over den? Hun valgte det første med stor suksess

På spørsmål om hvorfor hun ble leseombud svarer Line:
Jeg liker å lese sjøl, og det er viktig å lese og å bli lest for når man sjøl ikke kan lenger. Jeg trives med det. Jeg har ofte tenkt at jeg håper dette tilbudet er noe som består til jeg blir gammel, og selvsagt lenger enn det også, sier leseombudet som også kan fortelle fine historier om lesestundene sine.

– Folk sitter ofte med tårer i øynene, de finner ikke ord for å uttrykke seg, men så er det småting som gjør at jeg forstår at dette har gjort inntrykk. Jeg er lærer, og et par ganger i året har barneskolen vært og besøkt avdelingen som ikke bare har mennesker med demens. Elevene har blant annet bidratt med sang og dans for de som bor der, dette til stor glede for alle.

Line oppfordrer flere til å bli leseombud. Man kan stresse som fy for å rekke helsesenteret til riktig tid, men alt er glemt så snart jeg er der. Det er en veldig takknemlig jobb, og timen jeg skal være der kan fort bli til to.

Legg igjen en kommentar

