Superleseombud Ingunn Bendiksen

Fylke: Troms
Bibliotek: Tromsø bibliotek

Ingunn Bendiksen har vært leseombud i noen år og gjør en god jobb på Laureng bo- og servicesenter. Hun byr på seg selv, er godt likt og viser tydelig at hun selv har mye igjen for å lese/fortelle for beboerne.

Denne teksten har hun selv skrevet om hvordan hun opplever det å være leseombud:

I en hektisk verden er det å få lov til å være leseombud som å bringe bærbar magi til andre. Min personlige erfaring, etter å ha vært leseombud ved Laureng bo og servicesenter i Tromsø i flere år, er at samværet boken gir er som et helsebringende lyspunkt i hverdagen som sprer glede for alle involverte – også for meg.
Jeg startet som leseombud for tre år siden. Årsaken var at jeg selv, etter mange komplikasjoner som følge av at jeg fikk leddgikt allerede som barn, var blitt uførepensjonert og følte at dagene, til tider, ble lange og kjedelige. Tilfeldighetene gjorde at jeg så en reportasje på NRK om det å være leseombud, og skjønte straks at dette var noe jeg kunne, ville og burde gjøre.

Det å være leseombud har, for meg, vært som å møte en gammel kjenning – som gjensynsgleden i å lese en god bok på ny.

Kanskje har det også hatt god effekt på egen helse? Da jeg startet som leseombud brukte jeg krykker, men det gjør jeg ikke lenger.
I den perioden jeg har vært leseombud har jeg møtt beboerne i kaféen på Laureng nesten hver tirsdag fra 17꞉00 til 18꞉00. Hvor mange som hører på har variert fra gang til gang, men gjennomsnittet har vært på rundt åtte personer. De siste par gangene har det bare vært tre som har møtt opp, noe jeg tror skyldes at jeg dessverre var syk og måtte avlyse lesingen i en periode på ca. to måneder. Men, det har også vært opp mot 20 personer som har vært og hørt på, ved flere anledninger, og et av barnebarna til en av de jeg leser for bruker også å stikke innom for å høre på.
Med tanke på litteratur har jeg blant annet lest bøker av Leo Otherhals som «Havets døtre – sterke kvinner i kystmiljøet», «Havlandets kvinner», etc., Arthur Arntzen og Arvid Hanssen sin bok «Småkarer under frostmåne», flere av diktbøkene til Helge Stangnes, norske folkeeventyr, Karen Blixens novelle «Babettes gjestebud», «Alkymisten» av Paulo Coelho, flere av bøkene til Knut Smistad med historier fra og om Tromsø.

Nå leser vi Johnny Hansen sin bok «Minner i Stein» som handler om menneskene og historiene bak statuene, bystene og minnesmerkene i Tromsø.

Vi har også dager da vi bare synger sanger. Før jul synger vi julesanger, men vi har også hatt samlinger hvor vi har sunget sanger fra Pensjonistenes Sangbok. Sistnevnte har vært veldig populært. En dame var så ivrig at hun nesten ikke tok seg tid til pause mellom sangene. Vi andre måtte bare følge på å holde hennes tempo. Kanskje var det også gjensynsgleden med sanger fra ungdommen som satte slik fart på sakene.

En annen av de tingene som de eldre ved Laureng har satt stor pris på er bøkene med innsamlede sagn og spøkelseshistorier fra Nord-Norge, som «Hodeløse menn og ihjelfrosne haikere», «Det skjulte Nord-Norge», osv. Første gang jeg skulle lese fra en av disse bøkene annonserte jeg det en uke i forveien, og vi ble alle enige om at det nå var så lyst om kveldene at vi kunne lese spøkelseshistorier. Dagen kom og jeg hadde spøkelseshistoriene klare, men før jeg fikk startet med lesingen var det en av de eldre damene som sa꞉
– Æ har altså vært så sjuk sia sist du va hær. To ganga va dæm å heinta meg og æ blei innlagt på sykehuset, men da det skjedde en tredje gang, ja da knæpte æ heinder’n og ba til han der oppe. Før du skjønne, æ hadde jo så steike løst på å høre på spøkelseshistorien dine.

Kanskje kan dette være med på å illustrere at også samværet rundt bøker kan være helsebringende i hverdagen.

Ingunn Bendiksen

Legg igjen en kommentar

