Et leseombud forteller

Oddrun Duesten snakket om arbeidet sitt med høytlesning og formidling på inspirasjonssamling for frivillige i Melhus 24. mars. Det gjorde hun så engasjerende og poengtert, at vi ønsket å dele det hun sa også her på bloggen. Tusen takk, Oddrun!

oddrun riktig veiLESEOMBUD
Hei, mitt navn er Oddrun Duesten og jeg jobber på Melhus Bibliotek.
Jeg er utdannet førskolelærer med 6-10-årsped i videreutdanning. Jeg har arbeidet som pedagogisk leder og lærer. Jeg fikk jobben på biblioteket bl.a. fordi  jeg har drevet med formidling og underholdning av mange slag i over 30 år.

Jeg har i mange år drevet et lesetilbud for psykisk utviklingshemmede, på biblioteket. Det er ca. 35 stk. med ulikt funksjonsnivå som benytter seg av tilbudet. De kommer for det meste en og en på lesetime.
I tillegg har jeg vært med og hjulpet leseombud i kommunen i gang. Jeg har også hatt leseombudsfunksjon selv og andre lignende oppdrag.
Jeg drar også rundt på skoler og barnehager og leser og presenterer bøker, og har også jobbet med språktrening for flyktninger.
HVORDAN OG HVA- GJØR ET LESEOMBUD?
Det finnes selvfølgelig ikke noe fasitsvar på dette.
Jeg ser på det som et møte mellom mennesker, og det blir selvfølgelig personavhengig hvordan det møtet blir.
Til dere som er leseombud vil jeg si at dere skal på stole på dere selv, og selvfølgelig møte den/de dere leser for med åpenhet og respekt.
I en-til-en situasjon har jeg erfart at det er viktig å ta seg tid til å lytte og samtale med den man leser for. Og kanskje er det ikke lesinga som blir fokuset hver gang heller. Men lesing kan være et utgangspunkt for samtale. Forhør deg gjerne med noen som kjenner vedkommende, slik at dere har mer å snakke om.
Alle har sin historie. Gjennom samtaler kommer man inn på interesser som kanskje blir et utgangspunkt for neste møtes bokvalg. Eller kanskje man skal lese lokalavisa, bladet Jakt og fiske, Villmarksliv, Familien eller om det er noe annet som fenger.

Det er mange som kan trenge et leseombud. Noen har en genuin interesse for lesing, andre trenger litt selskap, noe å se fram til m.m. Alle trenger vi stimulering, og noen trenger hjelp til dette. Gi positiv oppmerksomhet og ros der du kan, mange har mistet funksjoner og har mindre mestringsfølelse.

Jeg har stor tro på disse møtene. Leseombudene gjør en forskjell – de gjør en viktig samfunnsinnsats!

Man kan velge å lese noe man tror kan gi gjenklang, skape interesse hos den/de som skal høre på. Det kan være knyttet til minner, erfaringer og interesser som lytteren har. Det du leser skal ikke «gå over hodet» på tilhørerne , men vi skal samtidig tørre å utfordre litt. Når du leser for grupper kan det være vanskelig og «treffe» alle med alt. Derfor har jeg stor tro på variasjon. Det kan gjerne være noe til ettertanke, noe men jeg har også god erfaring med å bruke humor. Hver gang jeg leser for noen prøver jeg å skape litt latter underveis. Latter stimulerer og skaper velvære. Jeg er ikke redd for å snakke litt tull og lage litt leven, det får jo blodet til å bruse!

Det kan f.eks. være at jeg forteller noe sjølopplevd, og jeg er ikke redd for å «legge på litt» for å gjøre historien mer morsom og spennende. Det finnes også mange humoristiske dikt og småstubber. Når jeg har lest noe kommenterer jeg gjerne det jeg har lest og prøver å få til en samtale rundt dette. Ofte er det noen av «tilhørerne» som har en betraktning eller opplevelse å komme med. Å skape engasjement kan være et av godene med slike møter.

Når jeg leser for andre har jeg alltid forberedt hva vi skal lese, men jeg har alltid med meg noe annet i tillegg. Kanskje slår ikke det man har planlagt så godt an, og da er det lurt å ha noe i bakhånd. Dagsform, situasjoner og personligheter kan spille inn på dette.

Når jeg leser for litt større grupper tenker jeg alltid på hvordan de sitter. Dersom det er praktisk mulig, vil jeg gjerne ha dem så godt samlet som mulig. Da er det lettere å få kontakt og holde fokus for alle parter, og møte blikket til hver enkelt.

HVORFOR VIL FOLK VÆRE LESEOMBUD?
Grunnene kan være mange, og jeg skal ikke gå inn på alle her. Mange har en stor sosial samvittighet, og mange har tid og overskudd til overs.
Det å holde seg i aktivitet ved å gi noe til andre, motvirker passivitet og er stimulerende for begge parter.
DEN STØRSTE GLEDA DU KAN HA – DET ER Å GJÆRA ANDRE GLAD.

Lykke til med innsatsen!
Hilsen Oddrun Duesten

Legg igjen en kommentar

