Hils på Ellisiv Lindkvist

2014 4 mars Ellisiv Lindkvist med boka Ditt røde hår Unn 004

Foto: Britt Myhvold, Leser søker bok

Ellisiv er forfatter av boka Ditt røde hår, Unn. Boka er støtta av Leser søker bok og lanseres torsdag 6. mars.

Hva syns du om å skrive med så strenge rammer?
Det var en interessant utfordring. Jeg måtte jobbe med å finne formen, men det var gøy når jeg knakk koden og fikk det til. Nå frister det til gjentakelse.

Som du ser det: Hva er det viktigste med Bok til alle arbeidet?
Sett i lys av årets grunnlovsjubileum syns jeg det er en god demokratisk rettighet at alle får tilgang til bøker. Og så fungerer Bok til alle-ordningen som en forlengelse av folkeopplysningstanken bak biblioteket og innkjøpsordninga. Innkjøpsordningen er noe av det beste vi har – og den må vi hegne om, ta vare på og snarere utvide enn å skjære ned.

Hvis du skulle trekke frem en bok som alle burde ha lest, hvilken bok er det?
Mange er redd dikt kan være vanskelig, men jeg vil likevel anbefale Inger Christensens «Alfabet» – den er overraskende lett og lese. Man kan nyte den som et musikkstykke. Det kan man med mye poesi. Men for all del: har man glede av å gå inn, nærlese og tolke teksten, så gjør det. Men man må ikke alltid det, det kan skjerme for mye god leseropplevelse at man tror noe er vanskeligere enn det er. Den lille prinsen er også en bok som er fin for alle å lese, en all-alderbok. Begge de to bøkene beskriver verden, de er egne skapelsesberetninger.

Hvis du var Gud, hva ville du gjort for å bedre leseevnen i Norge?
Man trenger vel ikke være Gud, holder det ikke å være kulturminister eller statsminister? Jeg ville styrket institusjoner som jobber med lesing, ruste opp folkebibliotekene, utvide og bygge opp innkjøpsordningen. Og satset på lærerne med mer enn bare fine ord.

Hvis du skulle gi et råd til en som skal finne en bok til en som sliter med å lese. Hva vil det være?
Er ikke det bare å sjekke 100-lista til Leser søker bok?

Har du et favorittord?
Jeg har mange. Alfabet er ett, fordi det rommer så mye og samtidig er tittelen på god bok. Tørst – liker jeg så godt at jeg har brukt det som tittel selv. Sporenstreks – liker jeg fordi det er litt anakronistisk og litt morsomt. Prokrastinere – fordi jeg gjør det der rett som det er.

Har du en favorittnettside?
Det fantes en veldig bra tjeneste som het «Biblioteksvar», den brukte jeg mye. Man fikk hjelp til å finne dikt man ikke visste hvor stod på trykk, til å finner bøker utfra tematikk eller handling. Det var svært nyttig for en forfatter. Hadde også hatt god nytte av den til andre formål. Veldig synd at de har lagt den ned.

Hva er det vanskeligste ordet du kan komme på?
Angstskrik har iallfall sju konsonanter etter hverandre, og kan være vanskelig på andre plan også.

Hva brenner du for?
At kunst og kultur ikke skal bli sett på som noe vanskelig og for eliten. At det skal finnes gode formidlere, også i skolen. Samtidig er jeg opptatt av at det finnes nerdete rom for oss som er opptatt av kunst og litteratur, at det finnes publikasjoner som kan gå i dybden. De smale tidsskriftene skal også finnes. Det er plass og rom i det offentlige rom for å være sportsidiot, det bør også være lov å være nerd på flere felt. I idretten snakker man om at man må ha breddeidrett for å få en elite. Det samme gjelder i kunst og kultur. Men det er fortsatt nesten et skjellsord med kultureliten, mens idrettsutøvere blir dyrket som helter. Å være en kulturelitist betyr ikke at du ser ned på folk flest.

Legg igjen en kommentar

