Svake lesere trenger tilpassa og godt lesestoff

PIRLS-undersøkelsen viser at svake lesere leser mindre på fritida enn gode lesere, og de leser sjeldnere for moro skyld.

– Det er sterk sammenheng mellom leseferdigheter og motivasjonen for å lese. Mens nærmere 70 prosent av de svake leserne svarer at de leser bare når de må, er det bare rundt 20 prosent av de gode leserne som har denne holdninga, seier Kjersti Lundetræ ved Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger.

Motivasjon har stor betydning for hvor mye elevene leser og om de oppnår gode leseferdigheter. Manglende leselyst kan føre til at eleven kommer inn i en dårlig sirkel med lite lesing og påfølgende lite utvikling av ferdigheter og manglende motivasjon.

Om en skal oppnå så gode leseferdigheter at en kan gjenkjenne orda og ikke treng å lydere seg gjennom dem, kreves det trening.

– Derfor er det viktig at en tidlig gir elevene tilpassa tekster som er engasjerende og spennende. Lærere bør lete etter litteratur som kan trigge lysten til å lese. I tillegg er det viktig at en setter av tid til lesing på skolen, seier Lundetræ.

Les mer her.

 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s