Hils på Anette Kure

Anette kure webFylke/ Kommune:
Sarpsborg kommune

Aktuell som:
Anette har vært bibliotekar i 21 år. Hun har også noen år bak seg som nestleder i Norsk Bibliotekforening og hun sitter i styret til Leser søker bok. Fra august 2013 er hun biblioteksjef på Sarpsborg bibliotek hvor de blant annet har en flott Bok til alle-hylle.

Sånn du ser det. Hva er det viktigste med Bok til alle arbeidet?
Det er viktig å produsere flere bøker som er enklere å lese. I tillegg er det veldig viktig å formidle litteraturen til leserne.

Hvis du skulle trekke frem en bok som alle burde ha lest, hvilken bok er det?
Jeg liker jo egentlig ikke å si at noen burde lese én spesiell bok, for vi er så ulike. Men, om jeg skal anbefale en bok jeg har likt veldig godt må det bli Bukkene Bruse på badeland av Bjørn Rørvik.
Den boka ELSKER jeg!

Hvis du var Gud, hva ville du gjort for å bedre leseevnen i Norge?
Jeg ville sørget for gode, inspirerende leselærere og flinke skolebibliotekarer på alle norske skoler, slik at alle kunne få møte litteratur som passet for akkurat dem. Og så ville jeg sørget for at alle norske forlag tenkte på ulike lesehemminger og hva de kan gjøre for å lette lesingen av hver eneste utgivelse.

Hvis du skulle gi et råd til en som skal finne en bok til en som sliter med å lese. Hva vil det være?
For å kunne formidle og anbefale må man være entusiastisk og ha lest mye selv. Også må man ikke gi opp. Plutselig så finner man boka som åpner opp for mestring og leseglede.
Har du et favorittord?
Tja, har jeg det? Tror ikke det, men jeg har fått høre at det er et ord jeg bruker ofte, og det er STAS. Jeg er en glad person og synes livet er stas – så kanskje det er et favorittord?!
Har du en favorittnettside?
Ja – og det er nesten (men bare nesten) litt flaut å dele. Men, jeg er så fascinert av kongelige, måten de kler seg opå og ikke minst kongelige juveler. Så bloggen The Royal Order of Sartorial Splendor koser jeg meg med nesten hver kveld 🙂
Hva er det vanskeligste ordet du kan komme på?
Ansiennitet
Hva brenner du for?
Jeg brenner for gode bibliotek, og god litteraturformidling. For meg er bibliotek ramme alvor, ikke bare hygge. Gode bibliotek er viktige i demokratiet, for tilgang til informasjon, for likeverdig deltakelse og for gode leseopplevelser.

Legg igjen en kommentar

