Riddu Riddu-festivalen: Språk er forståelse

I sommer var jeg på besøk på Riddu Riddu festivalen og leverte
bøkene fra Leser søker bok til Biblioteket i Kåfjord!
Festivalsjefen Kirsti Lervoll tok i mot gavene!

riddu riddu 2
På Riddu Riddu får samene besøk fra urbefolkningsgrupper
fra alle verdenshjørner.
I år var det språket som var temtaikken.
Jeg var blant annet på Seminaret
«Indigenous Languages»/ «Urfolksspråk».
Artistene Buffy Sainte-Marie (Canada), Mari Boine (Norge), Moana (New Zealand) og OKI (Japan) fortalt sine historier om språk og identitet. Det var så stort å høre på disse historiene, alle liknet på hverandre, i alle deler av verden har minoritetene kjempet for å kunne beholde til rettighet om for eksempel kunne snakke sitt eget språk. De satt urfolks stemmer i en debatt om viktigheten av å ha et eget språk. De ga oss et bilde på utfordringene som både er og har vært! samt hvordan man kan jobbe videre for å sikre at språket overlever.

panel

Festivalen var en stor fest med kunstutstillinger, litteratur, teater og musikk i flere sjangre!

Jeg var der med i forestillingen Mitt hjem er i mitt hjerte. Dette er en produksjon i samarbeid med Beaivváš Sámi Našunálateáhter. Stykket tar for seg utfordringene knyttet til det å høre til flere steder. Mitt hjem er i mitt hjerte ble første gang vist senvinteren 2012 på Beaivváš. Stykket har også gjort seg bemerket i utlandet, blant annet i fjor høst under en festival i Katmandu i Nepal.

Jeg synes det var stort å besøke Riddu Riddu både som skuespiller, som forfatter og som en del av organisasjonen Leser søker bok!

ute 1
Jeg ser festivalen som en viktig identitetsskaper i nord, som bidrar til at samer, urfolk og befolkningen i denne landsdelen kan kjenne stolthet for hva de er og hva de gjør. Jeg ser dette ikke bare i et lokalt, men også et globalt perspektiv. De er med på å jobbe for å fremme en revitalisering og forening på tvers av lingvistiske grupper. Jeg er så stolt over kunne vise et stykke som blander norsk, spansk, samisk og guarani språk i samme tekst.

Takk for en flott festival og mange gode opplevelser – Veronica Salinas

Legg igjen en kommentar

