Hils på Veronica Salinas

Foto: Kristin Aafløy Opdan

Foto: Kristin Aafløy Opdan

Veronica Salinas skal begynne som aspirant hos Leser søker bok. Hun er opprinnelig fra Argentina, men har bodd 11 år i Norge. Hun er utdannet skuespiller, med lang sceneerfaring og et særlig hjerte for barneteater. Hun har nettopp fullført forfatterstudiet ved Norsk Barnebokinstitutt. I 2012 ga hun ut bildeboka Reisen sammen med illustratør Camilla Engmann. Nå skal hun jobbe hos Leser søker bok i ett år, og i løpet av den tiden bli godt kjent med Bok til alle-nettverket.

Sånn du ser det, hva er det viktigste med Bok til alle-arbeidet?
Det viktigste med dette arbeidet er å gi alle tilgang til litteraturen. Tilgang til litteratur og muligheten til å tilegne seg informasjon er vesentlig for demokratiet vårt, og friheten til folket. Jeg tror dessuten at kunst gjør oss til mer empatiske mennesker.

Hvis du skulle trekke frem en bok som alle burde lese, hvilken bok er det?
Å, det var et vanskelig spørsmål! Jeg tror jeg velger Ankomsten av Shaun Tan. Den er helt uten tekst, så mange kan lese den, og bildene er utrolig vakre. Den inneholder mange lag av historier, som forteller noe om det å være menneske.

Hvis du skulle gitt råd til en som skal finne en bok til en som sliter med å lese, hva ville det være?
Gå til biblioteket! Bibliotekarer er dyktige og hjelpsomme folk. Eller besøk www.boksok.no.

Har du en favorittnettside?
Jeg er glad i mange nettsider som handler om visuell kunst, som billedkunst og teater. En av de jeg oftest er innom er nok nettsiden til Shaun Tan.

Har du et favorittord?
«Og». Det binder alt sammen, også liker jeg det mye bedre enn «verken – eller».

Hva er det vanskeligste ordet du kan komme på?
«Du»! Det norske ordet «du» bruker vi hele tiden, og jeg er alltid så redd for å si «do» i stedet for «du». Jeg må tenke nøye etter om jeg har sagt riktig, hver gang jeg har brukt det ordet.

Hva brenner du for?
Kjærlighet, demokrati, frihet for folket. Og litteratur – kanskje mest av alt litteratur!

 
3 thoughts on “Hils på Veronica Salinas

  1. Tilbaketråkk: Riddu Riddu festivalen – Språk er forståelse | Ut av hylla

  2. Tilbaketråkk: Formidlingskurs til leseombud | Ut av hylla

  3. Tilbaketråkk: Populære kurs til leseombud | Ut av hylla

Legg igjen en kommentar

