Hils på Vegard Nordin Løvå

Vegard_9Vegard er bibliotekrådgiver i Leser søker bok. Han har jobbet i foreningen siden 2010, først som informasjonsrådgiver og det siste halvannet året har han jobbet med Bok til alle-nettverket sammen med Guro.  Vegard kan mye om kommunikasjon og er kontorets beste dyslektiker. Tidligere har Vegard jobbet som tekstforfatter for TV og Scene og han har lang organisasjonserfaring fra en rekke verv i ulike foreninger.

Sånn du ser det. Hva er det viktigste med Bok til alle arbeidet?
Det er selvfølgelig viktig at alle skal ha tilgang til en god bok, så bok til alle-hyllene og bokpakkene er svært viktige. Men det som gang på gang overasker meg positivt er de flotte leseombudene som er rundt omkring og leser for de som ikke kan lese selv. Det å nå ut så direkte og berører folk i hverdagen på den måten leseombudene gjør er noe av det viktigste som skjer i Norsk kulturliv.

Hvis du skulle trekke frem en bok som alle burde ha lest, hvilken bok er det?
Det er vanskelig å trekke frem én bok, men det slår meg at jo «viktigere» en bok er, jo tyngre er den ofte. Det må vi få en stopp på.


Hvis du var Gud, hva ville du gjort for å bedre leseevnen i Norge?
Først og fremst ville jeg ha satt inn en enda bedre og tidligere oppfølging av elever som sliter på skolen. Hindrer vi at noen elever blir hengende etter er mye gjort. Så ville jeg sørga for at det kom ut gode bøker innenfor flere interessefelt som også er lette å lese. Det er forskjell på leseevne og leselyst. Viktige og gode bøker bør ta høyde for begge disse utfordringene. Kunnskap og forståelse er ikke som mote, de blir ikke mindre viktig av at mange har den.

Også ville jeg selvfølgelig sørge for at alle bibliotek i landet ble med i Bok til alle-nettverket. Også skolebibliotekene.

Har du et favorittord?
Rævkvilevippe – Gamlekara på Vinstra sitter i sånne, mens vi andre sitter i gyngestoler.

Har du en favoritt nettside?
Jeg har mange, men i denne sammenhengen må jeg anbefale www.boksøk.no

Hva er det vanskeligste ordet du kan komme på?
Jeg klarer aldri å skrive Aschehoug forlag rett.

Hva brenner du for?
Jeg brenner rettferdighet, demokrati og likestilling og inkludering.
Det er store ord som sier alt og ingenting kanskje. Men det jeg er mest opptatt av akkurat nå er at vi med det nettverket vi har med bok til alle-bibliotekene og leseombudsordningen kan gjøre enorme forskjeller i folks liv med relativt små midler. Nettopp når det gjelder inkludering, likestilling og demokrati. 

2 thoughts on “Hils på Vegard Nordin Løvå

  1. Tilbaketråkk: Elefanten i rommet av Kari Saanum | Ut av hylla

  2. Tilbaketråkk: Kuller´n på Gjøvik bibliotek | Ut av hylla

Legg igjen en kommentar

